تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۳۷
بازدید: ۱۱۵
کد خبر: ۲۲۵۷۶۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
کارشناس بورس کالا مطرح کرد:

فشار دستورالعمل‌ها بر گلوی عرضه سیمان در بورس کالا| تعادل احتمالی قیمت از یک ماه آینده

‌می‌متالز - انگبینی کارشناس بورس کالا می‌گوید: عرضه سیمان در بورس کالا زمانی موثر است که محدودیت‌ها و دستور العمل‌ها برداشته شود.

به گزارش می‌متالز، بعد از افزایش ناگهانی قیمت سیمان از تیر ماه به دلیلی که برخی از مدیران دولتی آن را قطعی برق اعلام کردند ستاد تنظیم بازار تمام کارخانجات را موظف کرد تا محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند. عباس یعقوبی مدیر عامل بورس کالا هم خبر داده که تمهیدات لازم برای عرضه این محصول توسط تمامی کارخانجات تولید کننده سیمان در بورس کالا صورت گرفته است.

بسیاری از سهامداران هستند که برای انجام معاملات خود بر روی سهام در تابلوی بورس اوراق بهادار، معاملات بورس کالا را بررسی می‌کنند، بنابراین دو بازار دارای رابطه مستقیم با درجه وابستگی بسیار بالایی هستند به شرط اینکه بازار بورس کالا آزاد باشد

به گفته یعقوبی از بین ۷۸ کارخانه تولید کننده سیمان تا مرداد ماه ۵۶ کارخانه در بورس کالا پذیرفته شدند و تاکید کرده که تمامی سیمان تولید شده کشور باید در بورس کالا عرضه شود.

افزایش قیمت سیمان در کشور در حالی اتفاق افتاد که طبق آمار اتاق بازارگانی ایران، شاخص کسب و کار در حوزه ساختمان حدود ۴۰.۵ درصد کاهش یافته است. یاری مدیرکل نظارت بر کالا‌های فلزی و معدنی سازمان حمایت دلیل این افزایش را قطعی آب و گاز و افزایش قیمت حمل و نقل بیان کرده است. در حالی که فعالین بازار دلیل رشد سیمان را وجود رانت شکل گرفته در این محصول می‌دانند و معتقدند به دلیل کاهش ساخت و ساز و مصارف سیمان حتی قطعی برق هم نمی‌توانست به این میزان بر قیمت سیمان تاثیر بگذارد.

یعقوبی مدیر عامل بورس کالا هم عرضه یک محصول از دو کانال را سوء استفاده از قیمت‌های کشف شده در بورس کالا عنوان کرد، به همین دلیل معقتد است که عرضه آن در بورس کالا باعث کنترل راحت‌تر نهاد‌های نظارتی بر این محصول می‌شود.

به دلیل رابطه مستقیم بورس کالا و بورس اوراق بهادار، عرضه سیمان در بورس کالا علاوه بر اینکه بر قیمت این محصول در بازار تاثیر می‌گذارد، مطمئنا بر قیمت سهام شرکت‌های این گروه تاثیرگذار است، که انگبینی کارشناس بورس کالا هم رابطه مستقیم بورس کالا و بورس اوراق را دلیل تاثیر گذاری عرضه سیمان در بورس کالا بر روی قیمت سهام شرکت‌های سیمانی می‌داند.

سعید انگبینی، مدیر واحد کالایی و انرژی کارگزاری بهپرور پیشگامان تاثیر عرضه سیمان در بورس کالا بر روی قیمت این محصول را به شرطی می‌داند که محدودیت‌های و دستور العمل‌های که بورس کالا وجود دارد برداشته شود.


بورس کالا خوب است، اما به شرطی که آزاد باشد


او می‌گوید: اگر تمام محدودیت‌ها و دستور‌های که در بورس کالا داده می‌شود، برداشته شود، همه چیز شفاف می‌گردد و اطلاعات آن برای دارایی می‌رود. دیگر رانتی ایجاد نمی‌شود و بازار مجبور است که خود را به شفافیت برساند، به شرطی که هیچ محدودیت و بخش نامه و مصوبه‌ای نباشد.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که با توجه به تجربه ناموفق عرضه فولاد در بورس کالا، آیا می‌توان امیدوار بود که عرضه سیمان در این بازار موفق باشد؟ گفت: اولا که در همان بازار فولاد ما شاهد بخش نامه‌ها و مصوبات زیادی بودیم، اما نکته بعدی این است که نمی‌توان انتظار داشت همه چیز بالا برود، اما فولاد پایین بماند.

انگبینی همچنین می‌گوید: قیمت‌ها بالا رفت به خاطر اینکه دلار بالا رفت، اتفاقا همین شفافیت در بورس کالا می‌گوید اگر این افزایش نرخ رخ نمی‌داد، حقوق سهامدار فولاد ضایع می‌شد، اینکه همه چیز بالا برود و فولاد پایین بماند، خارج از عرف اقتصاد آزاد است. همین افزایش قیمت این فرصت صادرات را برای تولید کنندگان افزایش می‌دهد.

او در مورد ورود دلالان برای خرید سیمان در بورس کالا و عرضه آن با قیمت بالا در بازار گفت: بحث سیمان به این صورت است که هزینه حمل نسبت به قیمت آن گران در می‌آید بنابراین به دلیل اینکه کارخانجات تولید سیمان در نقاط مختلف کشور هستند نمی‌توان به عنوان یک دلال بر روی آن مانور داد؛ علاوه بر این دلال هم قیمت را تا جای می‌تواند بالا ببرد که بازار کشش داشته باشد، به همین دلیل اگر قیمت را از حدی بالاتر ببرد مطمئنن به کارخانجات سیمان ضرر می‌زنند.

این کارشناس بورس کالا یکی از مزیت عرضه سیمان در بورس کالا نسبت به قیمت گذاری دستوری را جلوگیری از رانت می‌داند و می‌گوید: وقتی قیمت به صورت دستوری به کارخانه اعمال شود، دیگر این کارخانه است که تعیین می‌کند به چه کسی کالا بدهد و به چه کسی ندهد و پشت پرده خدا می‌داند چه خبر است، اما در بورس کالا با وجود اینکه قیمت در ابتدا بالا می‌رود، البته تا جایی که بازار کشش داشته باشد، اما بعد از آن به تعادل می‌رسد، که از آن به بعد بازار آزاد و شفاف شکل می‌گیرد.

او گفت: اگر دستوری العمل و بخش نامه شورای قیمت گذاری وجود نداشته باشد و همچنین برخی از محدودیت‌ها در بورس کالا برداشته شود، بازار بسیار شفاف و دقیق می‌گردد.

انگبینی در بخشی دیگر از گفته‌های خود به رابطه بازار بورس کالا و بورس سهام پرداخت و گفت: بسیاری از سهامداران هستند که برای انجام معاملات خود بر روی سهام در تابلوی بورس اوراق بهادار، معاملات بورس کالا را بررسی می‌کنند، بنابراین دو بازار دارای رابطه مستقیم با درجه وابستگی بسیار بالای هستند به شرط اینکه بازار بورس کالا آزاد باشد.

او همچنین گفت: اگر قیمت در بورس کالا افزایش پیدا کرد، در بازار سهام هم قیمت سهم‌های مربوط به آن کالا افزایش پیدا می‌کند و اگر قیمت محصول در بورس کالا کاهش پیدا کرد، قیمت سهام هم نزولی می‌شود؛ بنابراین عرضه محصول در بورس کالا سبب می‌شود که شفافیت در بورس برای سهامداران چندین برابر افزایش پیدا کند به دلیل اینکه ما یک شفافیت در بورس اوراق داریم و یک شفافیت در قیمت و عرضه هم در بورس کالا خواهیم داشت.


آینده متعادل در انتظار سیمان


این کارشناس آینده سیمان را این گونه تحلیل کرد: آینده سیمان به نظر بنده تا یک ماه دیگر به تعادل می‌رسد و اگر از آن به بعد همه چیز به همین روال پیش برود، دیگر شاهد نوسانات قیمتی نخواهیم بود و مصرف کننده می‌تواند این محصول را خریداری کند.

انگبینی پیشنهادی که به وزیر اقتصاد داشت جلوگیری از محدودیت در آزاد سازی قیمت‌ها بود و گفت: اجازه دهیم عرضه و تقاضا قیمت را مشخص کند و به خاطر یکسری از شعار‌ها محدودیت قائل نشویم. همچنین جلوی بخش‌نامه‌هایی که زمانی هر هفته داده می‌شد را بگیریم.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده